domingo, 15 de mayo de 2011

SESSIÓ 9: OBSERVACIÓ D’ALGUNES SESSIONS DE GRUPS INTERACTIUS A 5È DE PRIMÀRIA

Data i temporització: Del 5 al 27 de maig. 11 sessions. 11 hores.
Lloc: Aula de 5è de primària
Participants: Alumnat de 5è, tutora del grup classe, una mestra, un/a voluntari/a i Noèlia Zaragozà Matamoros (jo mateixa).

Objectius:
- Observar el treball inclusiu realitzat a l’aula de 5è de primària.
- Orientar els mestres quan sigui necessari.

Reunió prèvia:
Vaig parlar amb la tutora de cicle superior per saber quines hores feia grups interactius i així, determinar el nombre de sessions a les que assistiria. També em va dir que les sessions es faran a les àrees instrumentals, és a dir, a català i matemàtiques.

Li explico que la meva tasca consistirà en fer observacions i orientar als mestres si m’ho demanaven o si ho considerava adient.

Desenvolupament:
Aniré a l’aula de 5è de primària per a fer les observacions del treball amb grups interactius que recolliré en una graella que he dissenyat.
Aquesta graella la penjaré en una altra entrada, però esmentaré els elements que conté: data i hora, número d’observació, sessió, durada, lloc, curs, participants, activitats fetes, recursos emprats, interacció entre l’alumnat i altres observacions.
A continuació explicaré com faig les observacions.

Quan arribo a l’aula de 5è ja em trobo fets els tres grups heterogenis.
La tutora, que prepara els materials i les activitats a realitzar explica a la mestra i al voluntari/a la tasca que han de fer.

Escolto les explicacions que els adults (tutora, mestra i voluntari/a) fan als nens i les nenes. Aquestes són breus i clares, ja que no s’han d’allargar gaire per aprofitar millor el temps i perquè l’alumnat ha de treballar de forma individual i ajudant als companys/es.

Cadascun dels adults s’està a un grup i al cap de 20 minuts canvia de grup i van a explicar la mateixa activitat al nou grup.

Tot i que la tutora prepara tres blocs a treballar voldria destacar que no sempre es fan els mateixos.
Pel que fa a l’àrea de català hi haurà blocs de treball sistemàtic (lectura i comprensió, lèxic, morfosintaxi,...), ortografia, dictat, expressió escrita,...
A l’àrea de matemàtiques hi haurà blocs de càlcul mental, operacions, problemes, treball sistemàtic (mesures de superfície, mesura d’angles, decimals, fraccions, interpretació de dades i/o taules, geometria,...).

De tota aquesta explicació en vam parlar un poc a una altra entrada. N’adjunto el link:

Quan els nens i les nenes estan treballant em moc per la classe i vaig observant els  ítems que tinc a la graella. En aquesta hi anoto els aspectes que considero interessants de recollir.

Quan acabem la sessió parlo una estona amb la tutora de 5è i li comento que m’han semblat les activitats fetes, com han interactuat els grups,...
En alguna ocasió li donaré alguna orientació si cal referent als grups (ex: canviar de grup a un nen o nena perquè es distreu i no aprofita la sessió, usar un material determinat,...).

Pel que fa a la graella destacar que en una altra entrada penjaré les 8 primeres observacions i no pas les 11 que tinc planificades.

Recursos:
Graella per recollir les observacions fetes.

Avaluació:
Estic molt satisfeta d’haver fet les observacions tot i que encara no estiguin totes fetes. Els resultats estan sent molt positius perquè els nens i les nenes cooperaren entre si i, m’he adonat que en les primeres sessions hi havia alumnes als qui els hi costava ajudar als companys/es perquè tenen un caràcter més tancat i que ara comencen a obrir-se un poc i comencen a col·laborar amb els companys/es de grup.
També hi ha nens als que els hi costa ajudar algunes nenes i viceversa, ja que estan a una edat en que els hi agrada més ajudar als del mateix gènere. Tot i això, també s’estan acostumant a ajudar-se sigui quin sigui el sexe.

Tot i que és un grup unit, tinc la sensació que el treball en grups interactius permetrà als nens i les nenes de 5è potenciar la socialització. Cal recordar que algun d’aquests nens i nenes viuen en entorns desestructurats i tenen mancances en les habilitats socials.

Així, l’ús dels grups interactius permetrà el desenvolupament d’hàbits d’ajuda i col·laboració amb els companys/es d’aula i també permetrà la inclusió a l’aula i el millor assoliment de les competències bàsiques i els continguts vigents al Currículum.

Observacions:
A la reunió prèvia amb la tutora de 5è vaig especificar quina tasca anava a fer perquè no volia que es confonguessin les meves tasques d’intervenció psicopedagògica amb la meva professió actual (mestra de primària).
Volia destacar que en aquest aspecte no em vaig trobar cap mena de dificultat, perquè la tutora, la mestra que va a fer grups i el voluntari/a no em van posar cap impediment i en tot moment han facilitat el desenvolupament de la meva intervenció (observació).

Pel que fa al temps dir que tampoc he trobat dificultats en la pròpia intervenció perquè  a 5è es fan diverses sessions de grups interactius a la setmana i he pogut fer les observacions de forma còmoda i sense preses.
Voldria esmentar que hem allargat les observacions a fer, tot i que s’han solapat amb les fases 5 i 6. Però, ho hem fet perquè allargar aquesta fase no repercutia amb les que es farien a continuació.

Hi ha dos entrades especifiques de bibliografia i webgrafia de grups interactius:
http://noeliazaragozamatamorospracticum2.blogspot.com/2011/04/webgrafia-dels-grups-interactius_68.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario