PRESENTACIÓ DE L’ANÀLISI DAFO
Per presentar la tasca feta en aquesta tercera activitat, parlaré de les característiques del context del centre on em trobo i de la pròpia intervenció realitzada.
Em trobo a un centre de titularitat pública d’Educació infantil i primària amb una estructura d’una línia que escolaritza alumnes de 3 a 12 anys. Des del curs 1997/98 es va considerar un Centre d’Atenció Educativa Preferent (CAEP). Actualment, però aquesta denominació ha canviat pel de tipologia C.
Pel que fa a la intervenció psicopedagògica que realitzo dir que em centro en l’observació de la tècnica inclusiva i cooperativa dels grups interactius. Com una tasca de recent posada en funcionament és el desplegament del Pla d’Autonomia de Centre (PAC), relaciono la proposta que acabo d’esmentar amb aquesta pla.
ANÀLISI DAFO: Implantació del pla de treball al centre de pràctiques
PUNTS FEBLES | PUNTS FORTS | |
INTERN | DEBILITATS - Nombre elevat d’alumnat amb diverses tipologies de NEE (dificultats d’aprenentatge, entorn socioeconòmic i/o sociocultural desfavorit i alumnat nouvingut), cosa que implica un baix rendiment acadèmic. - Manca d’espais, instal·lacions i alguns recursos. - Poca implicació de les famílies, sobretot, les d’ètnia gitana. - Hi ha alumnat amb absentisme elevat. - Complexitat de la realitat educativa. - Algunes tasques de la pròpia intervenció psicopedagògica s’han d’escurçar per manca de temps. - Moltes tasques d’intervenció psicopedagògica es realitzen en horari no lectiu. | FORTALESES - Personal vinculat directament amb l’atenció a la diversitat (mestres d’educació especial, mestra d’audició i llenguatge, tutores d’aula d’acollida, integradora social i coordinadora LIC). - Disposició per atendre les necessitats de l’alumnat (adaptacions curriculars i/o materials, PI, atenció individualitzada,...). - Desenvolupament de metodologies inclusives (grups interactius, treball per projectes, treball per racons, programacions multinivell,...). - Bona coordinació amb els membres de l’equip docent i amb el tutor de pràctiques (director) per desenvolupar projectes com el Pla d’Autonomia de Centre (PAC). - Equip directiu competent. - Disposar d’un nombre més elevat de professorat del que correspon a la ràtio d’alumnat. - Coneixença del context on em trobo perquè és el centre de treball. - Facilitat per accedir a la informació. |
EXTERN | AMENACES - Entorn socioeconòmic i/o sociocultural molt desfavorit. - Aparició d’un gueto al barri. - Imatge negativa per ser un centre de tipologia C (antic CAEP). - Falta de suports institucionals i de l’entorn. - Nombre elevat de tasques burocràtiques. - Els serveis externs al centre (EAP, CSMIJ,...) no poden atendre al gran volum de feina. - Modificacions legislatives continues. | OPORTUNITATS - Col·laboració de voluntaris (mares d’alumnat, veïns i veïnes del barri,...). - Obertura del centre a l’exterior. - Treball en xarxa amb l’exterior: Centre Obert, Caritas,... - Mesures compensatòries: més professorat,... - Incentius per a la millora de la qualitat educativa. - Reconeixement per part de l’administració educativa. - Remodelació del barri (ensorrar cases velles, noves edificacions,...). |
ESTRATÈGIES
- Estratègies ofensives: Aprofitar les fortaleses (internes) i les oportunitats (externes).
OBJECTIU: - Optimitzar les fortaleses i les oportunitats.
- Utilitzar els recursos humans disponibles a l’escola per a fer les activitats.
- Potenciar l’ús de les metodologies inclusives pel nombre elevat de professorat que hi ha i pel nombre de voluntaris/es que volen participar a l’escola.
- Recollir bones pràctiques fetes a l’escola i publicar-les.
- Participar en projectes per a facilitar l’obertura a l’exterior i el reconeixement de la tasca del professorat.
- Conèixer noves institucions que vulguin col·laborar amb el centre i coordinar-se amb elles.
- Realitzar jornades de portes obertes per donar a conèixer l’escola.
- Estratègies defensives: Minimitzar o contrarestar les amenaces (externes) amb l’ajuda de les fortaleses (internes).
OBJECTIU: - Minimitzar i evitar les amenaces.
- Contrarestar les mancances de l’entorn desfavorit amb una adequada atenció a la diversitat.
- Contrarestar la situació del barri (aparició de guetos) i la seva marginació amb l’ús de metodologies inclusives, per atendre als nens i les nenes per igual.
- Demanar ajuda a les institucions per donar a conèixer les tasques fetes.
- Donar-se a conèixer a nivell de ciutat (recull de bones pràctiques, explicació a la universitat de les metodologies inclusives treballades,...) per eliminar la imatge negativa del centre.
- Coordinar-se per atendre a l’alumnat de forma adequada.
- Estratègies de reorientació: Superar les debilitats (internes) aprofitant les oportunitats de l’entorn (externes).
OBJECTIU: - Superar les debilitats amb les que ens trobem.
- Captar persones que vulguin ajudar a l’alumnat del centre amb tasques de lecto- escriptura, treball de metodologies inclusives,...
- Implicar a les famílies fent tallers (lectura, informàtica,...), xerrades (importància d’assistir a l’escola per als nens/es, hàbits alimentaris, higiene,...) i reunions. Aquestes activitats les farien personal extern a l’escola.
- Coneixença de l’escola per part de la inspecció educativa.
- Estratègies de supervivència: Canvi per a superar les debilitats (internes) i les amenaces (externes).
OBJECTIU: - Superar les debilitats i les amenaces.
- Atendre a la diversitat.
- Emprar metodologies inclusives.
- Coordinar-se de forma adequada.
- Implicar a les famílies.
- Relacionar-se amb altres institucions.
Hola Noelia,
ResponderEliminartota la feinada que esteu fent amb els grups interactius i les metodologies inclusives per si sol, ja portarà beneficis i èxits a la vostra empresa. Per què? Doncs, perquè per a mi, els docents que s'hi impliquen aporten tota la motivació que es necessita per a poder contrarestar algunes de les amenaces i debilitats que exposes.
Hi haurà coses com l'abentisme i la falta de compromís i motivació d'algunes famílies, que no es podran superar i estaran allí, com a "missió impossible"; però fins i tot aquestes característiques negatives del centre es podran diluir enmig de tots els avenços que podeu assolir.
fins aviat,
Lou
Hola Noelia, pel que veig en el teu anàlisi DAFO hi ha molts factors externs que estan influint de forma negativa en la vostra intervenció com la falta de comunicació i implicació de les famílies, el nivell socioeconòmic, l'absentisme,etc..
ResponderEliminarEn aquest sentit, penso que per molta feina que es faci dificilment es podrà cumplir els objectius marcats.
Tot i així penso que el centre està molt ben preparat per fer front a les demandes i donar solucions amb professionals involucrats i recursos destinats a millorar la situació.
Felicitats per tota la feina desenvolupada en el centre. Sóc conscient del que significa treballar en àmbits amb tantes dificultats socials, però també sé de l'aprenentatge que pels professionals implicats suposa l'acció-reflexió-innovació en aquests entorns.
ResponderEliminarNomés volia plantejar-te una qüestió. Com coordineu tants voluntaris? Les mares també participen en els grups interactius?
M.Àngels Megías
Hola Noelia,
ResponderEliminarAquesta imatge negativa que comentas del centre pel sol fet d'haver estat CAEP és un fet que costarà de superar. El centre on jo treballo també era un CAEP i només per això ja projecta una imatge molt negativa per les famílies en general. Tot i que he de dir que els alumnes que menys problemes ens plantegen són els beneficiaris d'aquesta Atenció Educativa Preferent. Les etiquetes però són molt fàcils de penjar-les i molt difícils d'esborrar-les.
Hola Lou,
ResponderEliminarSi a qualsevol escola hi hagués poques ganes de coordinar-se, desmotivació,... no s’atendria a la diversitat de forma correcta ni s’intentaria ser innovador.
Com tu dius amb ganes de treballar, col•laborar, ser innovador... es contraresten algunes amenaces i debilitats. I també afegiria, tal i com he exposat a una intervenció del debat que cal aprofitar i “treure suc” de les oportunitats externes amb les que ens trobem.
Gràcies per la teva valoració!
Hola Ainhoa,
ResponderEliminarTal i com dius hi ha dificultats i amenaces amb les que ens trobem que són molt difícils de superar.
Però, com li he dit a la Lou, amb les fortaleses que hi ha al centre les dificultats i les amenaces es contraresten.
Gràcies per la teva valoració!
Hola Mª Àngels,
ResponderEliminarEl treball amb els voluntaris ha començat a funcionar aquest curs. De fet a l’escola hem establert tres comissions: la de biblioteca, la del Pla TAC i la de voluntariat.
Una de les propostes de la Comissió de Voluntariat va ser la d’incloure a la vida a l’aula i al centre a persones voluntàries. Es van fer una sèrie de cartells i en vam votar un que es va penjar a l’entrada de l’escola i a alguns establiments i comerços del barri.
La Integradora Social (INS) s’encarregava de rebre les demandes i quan hi havia alguns voluntaris/es es va demanar que per cicles (inicial, mitjà i superior) anotéssim quina tasca voldríem que fessin els voluntaris i la nostra preferència horària.
La majoria de cicles va demanar que fessin lectura i comprensió.
Així que la INS va fer una reunió amb els voluntaris per a dir-los la tasca que havien de fer. El dia que venen a l’escola van al cicle corresponent i treuen de l’aula als nens i les nenes per a llegir i fer-los preguntes orals de la lectura.
El tutor/a s’encarrega de triar el material de lectura, perquè és qui coneix el nivell de l’alumnat.
Altres voluntaris que venen són ex-alumnes del centre.
En una reunió la Integradora Social (INS) ens va donar una fulla per a demanar algun noi o noia per a ajudar-mos a les aules. A la fulla calia anotar el dia, l’hora i la tasca a fer. Després se li lliurava a la Integradora Social que és qui distribueix a l’alumnat.
Evidentment els ex-alumnes sols poden assistir al centre els dimecres i divendres a la tarda, perquè és quan tenen la tarda lliure a l’institut.
Pel que fa a les mares que venen a fer grups interactius a l’aula de 5è assisteix la mare d’una nena d’aquest curs i un noi voluntari.
Hola Núria,
ResponderEliminarLa veritat és que com tu dius i com he mencionat a la DAFO el ser un centre CAEP és una amenaça (externa) molt important.
Tot i que al centre hi ha les fortaleses i oportunitats que he exposat a la DAFO hi ha gent que em pregunta com puc estar bé treballant a un CAEP.
Estic completament d’acord amb el comentari que has fet sobre les etiquetes. Hi ha massa prejudicis sobre aquesta mena de centres.
Hola Noèlia,
ResponderEliminarVeient la teva anàlisi DAFO, hi ha molts aspectes que em resulten familiars ja que el centre on jo realitzo les meves pràctiques també és un CAEP. Això sí, crec que en el teu cas les fortaleses i les oportunitats contraresten força les amenaces i les debilitats i això ho has deixat ben clar a les estratègies que has formulat.
Imagino que a l’hora de dur a terme la teva intervenció, el fet de tenir un elevat nombre d’alumnes NEE de tipologia diversa fa que les coses resultin més difícils. Parles de baix rendiment acadèmic i fas referència a alumnat nouvingut, com es viu això al centre? Suposo que el fet de tenir “matrícula viva” i que vagin entrant alumnes durant tot el curs és el que més afecta, oi? Des de l’Administració s’hauria de pensar una mica més en aquells alumnes que són allà any rere any i que no poden avançar gaire per culpa de les contínues irrupcions de companys. S’hauria d’establir una data límit a cada centre de la zona a partir de la qual no poder rebre més alumnat nouvingut, no creus?
Molt bona feina.
Fins aviat,
Salva.
Hola Noèlia,
ResponderEliminarLa teva proposta de treball m’ha encantat, doncs estic molt encuriosida amb el tema de les metodologies cooperatives i inclusives, i sobretot, de quina manera es podria introduir a secundària. De moment, el que fem cada trimestre es fer un projecte interdisciplinar, tot i que no s’inclouen totes les matèries.
En el Dafo planteges unes estratègies de reorientació per superar les debilitats força interessants, com el fet de plantejar la participació de la comunitat educativa (voluntariat,famílies o altres) en les tasques d’aprenentate dels nens i nenes. Estaries plantejant una mena de centre entès com una comunitat d’aprenatatge? Hi ha un autor que en parla i que potser ja el coneixes, Ramon Flecha.
Penso que has fet un gran treball i que de ben segur, tant tu com els nens i nenes del teu centre en treureu un gran profit.
Felicitats i una abraçada!!
Hola Salva,
ResponderEliminarTens raó quan dius que les fortaleses i les oportunitats de la meva DAFO contraresten les amenaces i les debilitats, gràcies a tenir personal implicat i un equip directiu molt competent.
Com em parles de les tipologies de NEE et comento les que hi ha:
- Un 2.32% són per dificultats d’aprenentatge, sobretot en les àrees instrumentals (llengües i matemàtiques).
- Un 26.16% són per causes socioeconòmiques i/o socioculturals desfavoridores que deriven en NEE de caràcter social. L’EAP avalua les necessitats a través d’un informe social on s’identifiquen els factors econòmics, socials i familiars que motiven les necessitats educatives. També es donen orientacions per a l’escolarització.
- Un 11,62% són per l’escolarització d’alumnat nouvingut, ja que quan un nou alumne/a arriba al centre se’l considera nouvingut durant un període de dos anys.
La veritat és que fa quatre anys que estic al centre i estic acostumada a treballar amb alumnat amb NEE de tipologia diversa. Trobo que si les pràctiques les hagués fet al primer any de treball al centre no hagués realitzat la intervenció de forma àgil i ho hagués fet amb moltes pors.
Tal i com dius afecta força el fet de que arribin nouvinguts al llarg del curs. Però una fortalesa que tenim és que hi ha personal vinculat directament amb l’atenció a la diversitat (mestres d’educació especial, mestra d’audició i llenguatge, tutores d’aula d’acollida, integradora social i coordinadora LIC) i també disposició per atendre les necessitats.
Per tant, la debilitat de l’arribada d’alumnat nouvingut també es contraresta amb aquesta fortalesa.
Trobo que la solució que proposes sobre establir una data límit a cada centre de la zona a partir de la qual no poder rebre més alumnat nouvingut, no està malament, però hi veig un problema legal.
L’article 78 de la LOE ens parla de l’escolarització i ens diu que les administracions públiques han d’afavorir la incorporació al sistema educatiu de l’alumnat que, per procedir d’altres països o per qualsevol altre motiu, s’incorporen de forma tardana al sistema educatiu espanyol. També diu que aquesta incorporació es garantirà a l’edat d’escolarització obligatòria.
Trobo que una millor proposta seria repartir a l’alumnat pels centres de la ciutat i que no tots per ser d’una determinada nacionalitat hagin de fer cap al mateix lloc. Així, evitaríem fer guetos.
Gràcies pel comentari!
Hola Montse,
ResponderEliminarEl tema dels projectes a secundària el trobo molt interessant. Al pràcticum 1 vaig estar a una USEE i feien el projecte de l’hort ecològic, per treballar l’àmbit teòric i el pràctic. Sobretot, es volia potenciar el treball en equip, perquè al centre hi havia una zona a arreglar per a que fos l’hort.
Aquest és el primer any que a l’escola on he fet les pràctiques acudeixen voluntaris a partir de la proposta feta des de la comissió de voluntariat. A un comentari que li vaig fer a la Mª Àngels en parlo.
Trobo que ara hem començat a funcionar com una comunitat d’aprenentatge, tot i que encara ens fa falta per arribar a ser-ho.
A la memòria als apartats de bibliografia i webgrafia cito ponències i enllaços a vídeos d’en Ramon Flecha. Al marc legal també menciono la teoria que defensa, l’aprenentatge dialògic.
Gràcies pel comentari!