Vigotsky va ser un dels primers pensadors que va introduir la importància de les interaccions en l’aprenentatge.
Les seves postures, que ara comentarem, van ser molt revolucionaries perquè la major part de les teories psicològiques de l’aprenentatge defensaven que aprendre era un fet individual i relacionat amb la cognició.
Vigotsky deia que l’aprenentatge implicava la internalització de les activitats que s’havien dut a terme en contextos socials. D’aquesta forma els infants aprenien mitjançant la seva participació en activitats realitzades amb altres persones (adultes) que tenien un major domini d’aquella activitat (nivell de desenvolupament potencial).
Les persones que interactuaven amb l’infant guiaran la seva conducta fins que assoleixi un major nivell d’autonomia i responsabilitat (nivell de desenvolupament real).
També deia que el llenguatge contribuïa al desenvolupament del pensament. Per això, les interaccions són molt importants.
En un estudi va analitzar la relació entre la base biològica de la conducta i els seus components socials i culturals. En estudiar el desenvolupament va trobar evidències que mostraven que el que va anomenar com a “estructures elementals” (de caire biològic) aviat eren substituïdes per les “estructures superiors” que marcaven els processos psicològics de la persona.
Aquestes estructures superiors són el resultat del que després diversos sociòlegs van anomenar socialització i que venen marcades pel propi procés d’aprenentatge.
Luria i els seus col·laboradors afirmen que els components que formen part d’aquestes estructures superiors depenen de les experiències socials que viu la persona al llarg de la seva vida. Així, l’aprenentatge és un procés social que té com a resultat la construcció d’una sèrie d’estructures cognitives o mentals.
Per últim voldria mencionar l’aprenentatge dialògic. Aquest concepte ha estat investigat i desenvolupat pel Centre d'investigació social i educativa (CREA) de la Universitat de Barcelona a càrrec de Ramon Flecha.
L’aprenentatge dialògic es basa en la concepció comunicativa de l’aprenentatge. Planteja que l’aprenentatge depèn principalment de les interaccions que s’estableixen entre les persones.
En el cas dels grups interactius, la construcció de significats es basa en les interaccions que resulten d’un diàleg igualitari entre els alumnes, els tutors,...
Molt bé Noèlia. Les sessions són variades, recullen diferents actuacions que estàs realitzant, i ben argumentades teòricament. Endavant!
ResponderEliminarM.Àngels Megías